Over mij

Na 23 jaar lesgeven op veel verschillende scholen voor voortgezet onderwijs en 15 jaar bijles ervaring in mijn bijles bureau heb ik zeer…zeer veel leerlingen en ouders ontmoet en gesproken en ervaringen van ouders en leerlingen gehoord. Heel kort samengevat heb ik het onderstaande vaak gehoord als gemis:

Het gaat om:

  • Extra voorwaarden
  • Aanpassingen
  • Structuur
  • Overzicht
  • Individuele benadering
  • Kennis van de ‘beperking’
  • Kleine groepen
  • Vaste dagindeling
  • Vaste schema’s
  • Voldoende ruimte
  • Positieve benadering
  • Duidelijke leiding
  • Beloning
  • Vaste werkwijze
  • Vertrouwde setting
  • Begrip

Heel vanzelfsprekend maar vaak toch afwezig. Vooral voor leerlingen die wat meer moeite met leren hebben of wat meer aandacht nodig hebben, zijn bovenstaande voorwaarden van cruciaal belang. Door deze ervaringen en door de grote vraag ben ik in 2009 gestart met het geven van bijlessen in alle exacte vakken aan voornamelijk middelbaar scholieren, maar ook MBO studenten en leerlingen uit het basisonderwijs.

Mijn bijlessen zijn vaak zeer succesvol gebleken en hebben voor veel leerlingen hét verschil gemaakt. Veel mooie momenten zijn er geweest dat leerlingen na soms wel een ‘lange lijdensweg’ binnen korte tijd plotseling een hoog cijfer halen of geslaagd zijn. De trots en vooral het zelfvertrouwen op de gezichten van deze leerlingen zijn de mooiste en meest succesvolle momenten van mijn bijlesbureau. Voor deze leerlingen en ouders zijn op dat moment ook nieuwe deuren geopend voor de toekomst!!!

Het werken in kleine groepen is een krachtig middel gebleken. Vooral omdat de leerlingen elkaar onderling niet kennen, maar tijdens de bijlessen ervaren dat er meerdere ‘lotgenoten’ zijn. Dit is een zeer belangrijke ervaring aangezien de leerlingen vaak denken dat alleen zij niet of minder goed zijn!!! De samenwerking binnen een groep heeft daarom een positieve werking en vaak komen er ook vriendschappen tot stand.

Wie ben ik? Na mijn doctoraal Medisch Biologie ging ik in 2001 werken in het onderwijs. In die tijd heb ik met veel enthousiasme en bevlogenheid lesgegeven aan alle verschillende niveau's van het voortgezet onderwijs in de vakken wiskunde, natuurkunde, scheikunde en biologie. Mijn ervaring zit vooral in het lesgeven aan examenklassen! Naast mijn baan als docent geef ik al vanaf 2009 bijlessen aan leerlingen van het PO tot aan het HBO, maar voornamelijk het VO.

Analyse van mijn klantenbestand van de afgelopen 10 jaar heeft mij geleerd dat meer dan 90% van mijn leerlingen een ‘talent’ heeft als dyslectie, dyscalculie, AD(H)D, PDD-NOS, asperger of autisme. Ongemerkt ben ik altijd in staat geweest om goed in te kunnen spelen op de leerbehoefte van deze leerlingen en gedurende mijn jarenlange ervaring ben ik hiermee ook steeds vaardiger geworden. Voor mij is geen leerling hetzelfde! Mijn uitdaging is altijd het zoeken naar de manier hoe een leerling succesvol tot leren komt en mijzelf hier steeds verder in bekwamen.

Opleidingen:

  • Academische opleiding Medische biologie
  • Postdoctorale lerarenopleiding biologie en scheikunde

Mijn kernkwaliteiten:

  • Behulpzaam
  • Empatisch
  • Scherpzinnig
  • Creatief
  • Humoristisch